Thursday, April 05, 2007

checkup...

Kelmarin (04.04.2007)...aku g checkup buat kali keduanya. Biasa la...kalu g klinik kerajaan...lambat! Naik bosan aku menunggunya...Dah tu plak...byk bilik nak kena masuk...check itu la...check ini la. Paling aku tak suka bila time pemeriksaan air kencing dgn darah. Aku ni memang takut dgn jarum. Walau pun hanya perlukan sedikit darah di jari....aku tak pernah tengok macam mana mereka mencucuk jarum tu pada jari aku dan mengambil darahnya. Seram!
Bila tiba waktu pemeriksaan jururawat...aku ditanya bermacam2 soalan. Tapi sumenya aku jawab walau pun sebenarnya ada diantaranya aku menipu. Selepas tu...aku kena rujuk pula pada doktor. Sume soalan yg doktor tu tanya...sama ngan jururawat tadi tanya...
Doktor : "Puan Erma...kenapa ni? Berat badan awak turun? Darah awak pun turun dan tak stabil?"
Aku : "Saya macam biasa la doktor. Makan pun macam biasa..."
Doktor : "Kalu macam biasa...kenapa macam ni?"
Aku : "Betul doktor. Walau pun saya makan sedikit tapi saya makan berulangkali"
Doktor : "Pemeriksaan yang berikut saya mahu tgk ada peningkatan.....bla...bla....."
Dan bermacam-macam lagi la doktor tu dok lecture aku. Pening kepala aku. Siap bagi list segala macam jenis makanan yang aku patut makan. Dah tu plak....aku nye due date tuk bersalin pun dlm pemerhatian doktor. Aku sepatutnya dijadualkan bersalin pada 01.08.2007 tetapi ikut scanning result yang aku wat hari tu....tarikh sebenar aku bersalin adalah 14.08.2007...emmm...2 minggu perbezaannya. Sudahnya aku diletakkan dalam pemerhatian.
Tapi...tak apalah. Aku pun dah ada pengalaman sebelum ini. Cuma aku kena berwaspada selalu. Anyway...doa ku semoga semuanya dipermudahkan dan dilindungi Allah s.w.t. Amin.

11 comments:

Anonymous said...

Best gak baca citer org mengandung ni.. papa sentiasa doakan kesejahteraan dan keselamatan utk semua kekawan papa...

~papa mafia~

Dea Sara said...

terima kasih papa....

bukan org mengandung je kena jaga kesihatan....papa juga....kurangkan makan nasi lemak....hehehe

banggugar said...

salam,
tumpang singgah,
smga sntiasa dlm keadaan slmt, dah tau ke baby laki ke puan..
(",)

BaYu SenJa said...

insyaAllah semua selamat...
berselera nampak? makan berulang.. takpa ada alasan, baby lapar kot :)

insyaAllah, bayu doakan kak dea dan baby selamat :)

bayu takda pengalaman lagi..
dan mustahil ada pengalaman itu :)

tintaHati said...

salam tumpang lalu... ;)

p/s: jg kesihatan diri dan kandungan.

Anonymous said...

Teringat pengalam Am bawa isteri periksa si klinik kerajaan dahulu, memang lama sampai kami terpaksa minta cuti kalau pergi, setiap proses memakan masa dan masa habis untuk menunggu sahaja

Oh ya bila due ya

Dea Sara said...

salam semua....

BAYU
insyaallah...ermmm...nape bayu ckp cam gitu?

TINTAHATI
terima kasih kerana singgah...doakanlah agar semua selamat...salam perkenalan..

AM
mmg kena ambil cuti...hubby pun dah fedup kalu suruh temankan g klinik...emmm....due bulan ogos la Am...doakan semoga selamat...

13may said...

semoga semuanya selamat....Amin!

Anonymous said...

Puan Emma, adik aku dh bersalin dah....skrg ni dh ade baby baru arr dlm keluarga..sorang bln 3 sorang bln 4..eeemmm..tk sabo nk blk kg.

Adik aku yg jadi pengantin bulan 2 baru ni pun dah ade isi tu..due date bln 12..huhu..kayo mak aku Dea, tahun ni dpt menantu 2 org, dah dapat cucu 2 org..coming soon lagi sorang....:)

FAIZUL said...

salam...
due date 14/8?
nti sama la besday bakal anak akan tu ngan kita..
InsyaAllah....

Merah Saga said...

kalau boleh dea jgn tak mkn..mkn lebih sikit utk kat dlm tu...penting utk baby tu nyer tumbesaran yg baik. fikirkan baby tu ok...